Autós játék
rengeteg készült Commodore 64-re, s mindenki megtalálhatta
ízlésvilágának leginkább megfelelőt. Ez, amiről most írok az
egyszerűsége és részletessége, no és naná, hogy a zenéje miatt fogott
meg. Egyszerű, mert nincs semmi sallang: úton maradni, vezetni, előzni
kell, no meg néha váltani, de ez szinte elhanyagolható. Egy két
fokozatú automata váltót mindenki tud kezelni. Alapjáraton LO
funkcióval lehet haladni, ami 126 Km/h végsebességet engedélyez, de ha
HI-t nyomunk, akkor 224 Km/h sebességgel lehet száguldozni a
dimbes-dombos kanyargós pályákon.
De ne
rohanjunk ennyire előre. Haladjunk sorjában. Először megcsodálhatjuk a
készítők logóját, arcképét majd röpke pillantást vehetünk a főcímre:
igen, nincs tévedés, ez valóban a Power Drift! Tájékoztatnak, hogy
tetszőleges billentyűt leüthetünk a tovahaladás érdekében. Fogadjunk
szót.
Megérkeztünk a főmenübe, ahol alul láthatók a legjobb eredmények. Az
elrendezés egyszerű ám részletes itt a menüben. Azért hangsúlyozom ki
állandóan a részletességet, mert nem sok programban lehet 12 különböző
emberi arccal találkozni, itt pedig a képernyő felső felén bizony
pontosan ennyi pilóta foglal helyet és kapaszkodnak a kormánykerékbe.
Egy pepita háttér jelenik meg sorra az emberkék mögött, de ezzel most
még ne törődjünk.
Megkérnek
minket, hogy válasszunk ki egy kurzust az 5 közül, melyeket
leleményesen A-B-C-D-E nevekkel láttak el és egy mozaik kép árulkodik
arról, hogy milyen típusú pályákra számíthatunk. (Megjegyzem ez azért
kicsit félrevezető, mert vegyesek a kurzuson belüli pályák.)
Joystick
jobbra-balra mozgatásával válasszuk ki a nekünk szimpatikus kurzust,
DE MÉG NE NYOMJUK MEG A TŰZGOMBOT! Hóhó! Itt huncutság van! Ha csak
úgy észnélkül tüzelünk megeshet, hogy a járgányt nem az a figura
vezeti, akit mi beleszántunk. Akkor nyomjuk csak meg a FIRE-t, ha a
pepita háttér a nekünk tetsző figurán van. Ekkor egy daru megragadja a
pilótafülkét és a versenyjárműbe helyezi a vezetőt.
Autónk
színét nem tudjuk meghatározni. Véletlenszerűen alakul, hogy milyen
kocsit kapunk. Szerencsére a szín nincs hatással a sebességre, mindig
csúcs járgányunk lesz, amivel esélyesek vagyunk a győzelemre. Ja itt
elárulok egy személyes tapasztalatot. Kiskoromban mindig azt hittem,
hogy ez egy kőkorszaki verseny. A hatalmas sárvédő és kerekek összképe
alapján azt a téves következtetést vontam le, hogy itt biza Frédi-Béni
autókkal versenyzünk. Ma már tudom, hogy ez biza nem kőkorszaki
körözgetés.
A verseny
kezdetét veszi. Elfoglaljuk helyünket a rajtrács 5. kockájában és
figyelhetjük a lámpát, hogy zöldre váltson. Megkezdhetjük a
helyezkedést, majd ha már közel van a sebességmérő a 120-hoz, akkor
érdemes felső fokozatra váltani és élvezni a száguldást.
És most
hadd térjek rá a részletességre újra. A felső sorban láthatjuk a
versenyzőket, köztük magunkat is, hogy épp ki mögött, vagy ki előtt
foglalunk helyet. Amint előzés, vagy lekörözés van, úgy váltakoznak a
pilóták képei, s örömükben, vagy mérgükben egyet intenek, vagy
beintenek. A jobb felső sarokban láthatjuk számmal is kijelezve, hogy
történetesen hányadik helyen autókázunk. (1st, 2nd, 3rd, 4th stb.)
A
versenyzők arca alatt található az információs sáv. Itt a TIME
mutatja, hogy mennyi ideje tart a verseny, SCORE mellett látható a
kapott pontszám. Jön egy kis minikép, mellette egy betű. Ezt látva
tudjuk, hogy melyik kurzuson vagyunk az 5 közül. STG jelzi, hogy az
adott sorozat hányadik pályáján vagyunk, és előzőleg milyen trófeát,
trófeákat szereztünk. Itt jegyzem meg, hogy ha harmadiknál rosszabb
helyen érünk célba, véget ér a verseny, GAME OVER. STG alatt látható a
LAP felirat, vagyis, hogy pillanatnyilag hányadik kört rójuk az adott
pályán. Összesen tehát 4 kör áll rendelkezésünkre, hogy dobogós helyen
érjünk célba. Ezek mellett van a miniatűr sebességváltó, ami
megmutatja, hogy milyen sebességi fokozatban vagyunk, s végül jobb
oldalt látható, hogy mekkora a pillanatnyi sebességünk.
Ugye
mondtam én, hogy részletes a dolog?! Minden tökéletesen látszik és az
információk tömkelege áll rendelkezésünkre. Erre mondom, hogy már csak
hab a tortán, hogy ha nem elsőként érünk célba, akkor folyamatosan
jelennek meg a képernyőn az előttünk célba érő versenyzők autói,
mintegy ezzel ösztönözve minket, hogy siessünk, nyomjuk a gázt és ne
ütközzünk neki semminek és senkinek, mert ebben az esetben kipördülünk
párszor, lecsökken a sebességünk és újra fel kell gyorsulni, ismét
lendületbe kell érni. Ja! És a hidakról se zuhanjunk le, meg az
ugratóknál se pottyanjunk a mélybe, mert ez mind-mind időveszteség.
Ha sikerül
befejezni egy adott szezont, akkor megjelenik előttünk egy
csodálatosnak éppenséggel nem mondható END SCREEN, de ne legyünk
telhetetlenek! Örüljünk neki, hogy gratulál a program a tisztes
helytállásért!
Amennyiben
menetközben estünk ki, akkor is van rá sansz, hogy felkerüljön nevünk
a legjobbak közé. Ekkor megjelenik egy betűkből álló ovális, ahol 3
betűs névtöredékünket rakhatjuk ki. (Még jó, hogy nem több karaktert
kell levadászni, mert esetenként hajlamos túlfutni a kijelölés, s csak
nehezen lehet rábökni a kívánt betüre.)
Ez lenne
tehát a játék rövid leírása. Annyit még érdemes tudni, hogy a
kurzusokon belül egyre nehezebbek lesznek a pályák. Eleinte simán be
lehet venni a kanyarokat, de fokozatosan válik egyre csúszósabbá az
út, és sodródik autónk kifelé. Ezért javaslom mindenkinek, hogy
verseny előtt tanulmányozza át a kanyarokat, terepviszonyokat, vagy
mindenki rendszeresítsen be magának egy mitfahrert, hogy a soron
következő kanyarokat ő közölhesse. Ha számításom nem csal, akkor
körülbelül 5×5, vagyis 25 pálya kanyarkombinációját kellene fejben
tartani, ami egy ici-picit sok.
Talán segít
az alábbi táblázat abban, hogy a Tisztelt olvasó is megláthassa a
gratuláló képernyőt:
Jelmagyarázat:
! -
jelöletlen kanyar
!! -
trükkös kanyar
U - ugrató
D -
domb/emelkedő
L - lejtő
A-1
D, D, jobb, D, jobb, CÉL
A-2
jobb, bal, jobb, !!D jobb, CÉL
A-3
bal, bal, bal, jobb, bal, CÉL
A-4
bal, jobb, jobb, DU, bal, bal, !jobb, CÉL
A-5
bal, L!! bal, jobb, bal, bal,
jobb, jobb bal , D, !bal, CÉL
B-1
bal, D, jobb, jobb, bal, CÉL
B-2
jobb, jobb, D, jobb, jobb, bal, CÉL
B-3
L, !bal, D, !J, L, D, !bal, CÉL
B-4
bal, DU, jobb, bal, jobb,
bal, jobb, bal, CÉL
B-5
bal, jobb, jobb, DU, jobb, bal, bal, CÉL
C-1
bal, d, d, jobb, CÉL
C-2
bal, !!D !jobb !bal !jobb !bal,
L, jobb, CÉL
C-3
jobb, jobb, D, !bal, L, jobb, bal, CÉL
C-4
bal, jobb, !bal, jobb, D, bal, CÉL
C-5
!bal, !jobb, !bal, D, D, !jobb, CÉL
D-1
bal, D, !bal, !jobb, bal, CÉL
D-2
jobb, D, D !jobb, jobb, bal, CÉL
D-3
bal, bal, bal, D, bal, bal,
!jobb, bal, bal, CÉL
D-4
bal, jobb, bal, D !jobb, jobb, bal, CÉL
D-5
jobb, bal, jobb, D, bal,
!! bal bal, jobb, bal, CÉL
E-1
L, !jobb, !bal, !jobb, CÉL
E-2
bal, D, jobb, D, jobb, !! D bal, bal CÉL
E-3
jobb, D, !jobb, D, !jobb,
L, Jobb, !jobb, !jobb, CÉL
E-4
jobb, DU, bal, jobb, DU, jobb, CÉL
E-5
D, !bal, L, !jobb, bal,
jobb, bal, bal, CÉL
Minden
információ rendelkezésünkre áll. Kezdődhet a verseny, lehet
száguldozni a győzelemért!