Power Drift

Activision, 1990

 

Autós játék rengeteg készült Commodore 64-re, s mindenki megtalálhatta ízlésvilágának leginkább megfelelőt. Ez, amiről most írok az egyszerűsége és részletessége, no és naná, hogy a zenéje miatt fogott meg. Egyszerű, mert nincs semmi sallang: úton maradni, vezetni, előzni kell, no meg néha váltani, de ez szinte elhanyagolható. Egy két fokozatú automata váltót mindenki tud kezelni. Alapjáraton LO funkcióval lehet haladni, ami 126 Km/h végsebességet engedélyez, de ha HI-t nyomunk, akkor 224 Km/h sebességgel lehet száguldozni a dimbes-dombos kanyargós pályákon.

 

De ne rohanjunk ennyire előre. Haladjunk sorjában. Először megcsodálhatjuk a készítők logóját, arcképét majd röpke pillantást vehetünk a főcímre: igen, nincs tévedés, ez valóban a Power Drift! Tájékoztatnak, hogy tetszőleges billentyűt leüthetünk a tovahaladás érdekében. Fogadjunk szót.

 

 

Megérkeztünk a főmenübe, ahol alul láthatók a legjobb eredmények. Az elrendezés egyszerű ám részletes itt a menüben. Azért hangsúlyozom ki állandóan a részletességet, mert nem sok programban lehet 12 különböző emberi arccal találkozni, itt pedig a képernyő felső felén bizony pontosan ennyi pilóta foglal helyet és kapaszkodnak a kormánykerékbe. Egy pepita háttér jelenik meg sorra az emberkék mögött, de ezzel most még ne törődjünk.

 

Megkérnek minket, hogy válasszunk ki egy kurzust az 5 közül, melyeket leleményesen A-B-C-D-E nevekkel láttak el és egy mozaik kép árulkodik arról, hogy milyen típusú pályákra számíthatunk. (Megjegyzem ez azért kicsit félrevezető, mert vegyesek a kurzuson belüli pályák.)

 

Joystick jobbra-balra mozgatásával válasszuk ki a nekünk szimpatikus kurzust, DE MÉG NE NYOMJUK MEG A TŰZGOMBOT! Hóhó! Itt huncutság van! Ha csak úgy észnélkül tüzelünk megeshet, hogy a járgányt nem az a figura vezeti, akit mi beleszántunk. Akkor nyomjuk csak meg a FIRE-t, ha a pepita háttér a nekünk tetsző figurán van. Ekkor egy daru megragadja a pilótafülkét és a versenyjárműbe helyezi a vezetőt.

 

 

Autónk színét nem tudjuk meghatározni. Véletlenszerűen alakul, hogy milyen kocsit kapunk. Szerencsére a szín nincs hatással a sebességre, mindig csúcs járgányunk lesz, amivel esélyesek vagyunk a győzelemre. Ja itt elárulok egy személyes tapasztalatot. Kiskoromban mindig azt hittem, hogy ez egy kőkorszaki verseny. A hatalmas sárvédő és kerekek összképe alapján azt a téves következtetést vontam le, hogy itt biza Frédi-Béni autókkal versenyzünk. Ma már tudom, hogy ez biza nem kőkorszaki körözgetés.

 

 

A verseny kezdetét veszi. Elfoglaljuk helyünket a rajtrács 5. kockájában és figyelhetjük a lámpát, hogy zöldre váltson. Megkezdhetjük a helyezkedést, majd ha már közel van a sebességmérő a 120-hoz, akkor érdemes felső fokozatra váltani és élvezni a száguldást.

 

És most hadd térjek rá a részletességre újra. A felső sorban láthatjuk a versenyzőket, köztük magunkat is, hogy épp ki mögött, vagy ki előtt foglalunk helyet. Amint előzés, vagy lekörözés van, úgy váltakoznak a pilóták képei, s örömükben, vagy mérgükben egyet intenek, vagy beintenek. A jobb felső sarokban láthatjuk számmal is kijelezve, hogy történetesen hányadik helyen autókázunk. (1st, 2nd, 3rd, 4th stb.)

 

A versenyzők arca alatt található az információs sáv. Itt a TIME mutatja, hogy mennyi ideje tart a verseny, SCORE mellett látható a kapott pontszám. Jön egy kis minikép, mellette egy betű. Ezt látva tudjuk, hogy melyik kurzuson vagyunk az 5 közül. STG jelzi, hogy az adott sorozat hányadik pályáján vagyunk, és előzőleg milyen trófeát, trófeákat szereztünk. Itt jegyzem meg, hogy ha harmadiknál rosszabb helyen érünk célba, véget ér a verseny, GAME OVER. STG alatt látható a LAP felirat, vagyis, hogy pillanatnyilag hányadik kört rójuk az adott pályán. Összesen tehát 4 kör áll rendelkezésünkre, hogy dobogós helyen érjünk célba. Ezek mellett van a miniatűr sebességváltó, ami megmutatja, hogy milyen sebességi fokozatban vagyunk, s végül jobb oldalt látható, hogy mekkora a pillanatnyi sebességünk.

 

 

Ugye mondtam én, hogy részletes a dolog?! Minden tökéletesen látszik és az információk tömkelege áll rendelkezésünkre. Erre mondom, hogy már csak hab a tortán, hogy ha nem elsőként érünk célba, akkor folyamatosan jelennek meg a képernyőn az előttünk célba érő versenyzők autói, mintegy ezzel ösztönözve minket, hogy siessünk, nyomjuk a gázt és ne ütközzünk neki semminek és senkinek, mert ebben az esetben kipördülünk párszor, lecsökken a sebességünk és újra fel kell gyorsulni, ismét lendületbe kell érni. Ja! És a hidakról se zuhanjunk le, meg az ugratóknál se pottyanjunk a mélybe, mert ez mind-mind időveszteség.

 

 

Ha sikerül befejezni egy adott szezont, akkor megjelenik előttünk egy csodálatosnak éppenséggel nem mondható END SCREEN, de ne legyünk telhetetlenek! Örüljünk neki, hogy gratulál a program a tisztes helytállásért!

 

Amennyiben menetközben estünk ki, akkor is van rá sansz, hogy felkerüljön nevünk a legjobbak közé. Ekkor megjelenik egy betűkből álló ovális, ahol 3 betűs névtöredékünket rakhatjuk ki. (Még jó, hogy nem több karaktert kell levadászni, mert esetenként hajlamos túlfutni a kijelölés, s csak nehezen lehet rábökni a kívánt betüre.)

 

 

Ez lenne tehát a játék rövid leírása. Annyit még érdemes tudni, hogy a kurzusokon belül egyre nehezebbek lesznek a pályák. Eleinte simán be lehet venni a kanyarokat, de fokozatosan válik egyre csúszósabbá az út, és sodródik autónk kifelé. Ezért javaslom mindenkinek, hogy verseny előtt tanulmányozza át a kanyarokat, terepviszonyokat, vagy mindenki rendszeresítsen be magának egy mitfahrert, hogy a soron következő kanyarokat ő közölhesse. Ha számításom nem csal, akkor körülbelül 5×5, vagyis 25 pálya kanyarkombinációját kellene fejben tartani, ami egy ici-picit sok.

 

Talán segít az alábbi táblázat abban, hogy a Tisztelt olvasó is megláthassa a gratuláló képernyőt:

 

Jelmagyarázat:

! - jelöletlen kanyar

!! - trükkös kanyar

U - ugrató

D - domb/emelkedő

L - lejtő

 

A-1 D, D, jobb, D, jobb, CÉL
A-2 jobb, bal, jobb, !!D jobb, CÉL
A-3 bal, bal, bal, jobb, bal, CÉL
A-4 bal, jobb, jobb, DU, bal, bal, !jobb, CÉL
A-5 bal, L!! bal, jobb, bal, bal,
jobb, jobb bal , D, !bal, CÉL

 

B-1 bal, D, jobb, jobb, bal, CÉL
B-2 jobb, jobb, D, jobb, jobb, bal, CÉL
B-3 L, !bal, D, !J, L, D, !bal, CÉL
B-4 bal, DU, jobb, bal, jobb,
bal, jobb, bal, CÉL
B-5 bal, jobb, jobb, DU, jobb, bal, bal, CÉL

 

C-1 bal, d, d, jobb, CÉL
C-2 bal, !!D !jobb !bal !jobb !bal,
L, jobb, CÉL
C-3 jobb, jobb, D, !bal, L, jobb, bal, CÉL
C-4 bal, jobb, !bal, jobb, D, bal, CÉL
C-5 !bal, !jobb, !bal, D, D, !jobb, CÉL

 

D-1 bal, D, !bal, !jobb, bal, CÉL
D-2 jobb, D, D !jobb, jobb, bal, CÉL
D-3 bal, bal, bal, D, bal, bal,
!jobb, bal, bal, CÉL
D-4 bal, jobb, bal, D !jobb, jobb, bal, CÉL
D-5 jobb, bal, jobb, D, bal,
!! bal bal, jobb, bal, CÉL

 

E-1 L, !jobb, !bal, !jobb, CÉL
E-2 bal, D, jobb, D, jobb, !! D bal, bal CÉL
E-3 jobb, D, !jobb, D, !jobb,
L, Jobb, !jobb, !jobb, CÉL
E-4 jobb, DU, bal, jobb, DU, jobb, CÉL
E-5 D, !bal, L, !jobb, bal,
jobb, bal, bal, CÉL

 

Minden információ rendelkezésünkre áll. Kezdődhet a verseny, lehet száguldozni a győzelemért!

 

Steveboy

VISSZA A LISTÁHOZ